Kreatinpulver
Main

Bør du benytte dig af kreatin? Læs med her og få svaret

Kreatin er det helt nye tilskud indenfor fitnessindustrien. Men hvad er det, og hvorfor giver det god mening at tage pulveret i forbindelse med din træning? Læs mere om det lige her.

Hvad er kreatin?

Kreatin er en substans, der findes helt naturligt i menneskets muskelceller. Det fungerer på den måde, at det går ind og hjælper musklerne til at producere energi under intens træning, så du kan performe bedre og opnå bedre resultater.

Selvom kroppen danner stoffet selv, så er der dog mange, der vælger at supplere deres kost med en ekstra portion, så de kan se bedre resultater.

Vil du mærke fordelene ved kreatin, så køb kreatinpulver, og prøv dig frem i forhold til, hvordan du får det til at virke bedst.

Fordele ved at benytte kreatin

Det er ikke kun musklerne, der gavner fra kosttilskuddet; omkring 5% bliver fordelt mellem hjerne, nyrer og lever. Det vil sige, at det kan hjælpe på hjerneproblemer i form af alzheimers, parkinsons, huntington sygdom, epilepsi, skader på hjerne eller rygsøjle, motoriske problemer, hukommelse og generel hjernefunktion. Dog er det primært i forbindelse med træning, at det giver mening for dig at supplere dit indtag.

For at holde kroppen kørende, så er det nødvendigt at få kreatin igennem din kost. Det får du primært igennem kød og fisk, og ellers er det som sagt i pulverform, hvis du vil supplere med det.

Kreatinpulver

Det viser forskning

Der er mange, der er skeptiske overfor kosttilskud, fordi det nemt ser ud som om, at kosttilskud er en undskyldning for ikke at spise ordentligt. Dog er det slet ikke tilfældet. Mange benytter kosttilskud, fordi de ikke har appetitten til at få de rette næringsstoffer som for eksempel kreatin.

Og faktisk er det det mest effektive supplement, du kan tage – altså hvis du ønsker at forøge din muskelmasse og styrke i kroppen. Det kan faktisk virke så godt, at det fordobler styrken i kroppen sammenlignet med, hvis du træner uden.

Er der bivirkninger?

Manges skepsis kommer også fra, at et stof, der kan hjælpe så meget på ens performance næsten må have nogle bivirkninger med sig. Og der er også nogle bivirkninger, som du bør være opmærksom på. Der er nemlig studier, der viser, at kreatin kan føre til vægtforøgelse, kramper, leverproblemer, fordøjelsesproblemer og nyreproblemer. Det dog ikke-skadeligt, og hvis du oplever bivirkninger, så kan du blot stoppe med at tage tilskuddet igen.

HUSK: det er et kosttilskud

Det er vigtigt at påpege, at kreatin er et kosttilskud. Det er altså ikke et mirakelmiddel, der kan erstatte en balanceret kost, men derimod et mirakelmiddel, der kan supplere en balanceret kost. Det er altså hverken sundt eller sikkert at lade en shake erstatte et måltid; det er blot noget, du kan tilføje ind i mellem dine måltider i forbindelse med din træning, så du performer bedre og ser større resultater.

Kommentarer lukket til Bør du benytte dig af kreatin? Læs med her og få svaret