Drop bøffen, køb en BH og verden til et bedre sted

Oksekød er en af de helt store klimasyndere, og år du læser denne artikel, er du nok en af dem, der er bevidst om, hvad du lægger i kurven i supermarkedet. Men det er mindst lige så vigtigt at være bevidst, når du køber tøj. Tøjproduktion er en af de mest forurenende industrier overhovedet. Du kan selvfølgelig vælge at købe genbrugstøj, men der er faktisk virksomheder, der sælger nyt tøj, der ikke kun er miljømæssigt bæredygtigt, men som også retter op på sociale uligheder i verden. Vidste du for eksempel, at en af de ting, du kan vælge at købe bæredygtigt, er lingerie?

Bæredygtigt lingeri og undertøj

Bæredygtigt kan betyde mange ting, og måske tænker du først og fremmest på miljøet. Når du skal finde en bæredygtig BH, er det da også vigtigt, at der er taget hensyn til miljøet hele vejen gennem produktionen. For eksempel kan de materialer, der er brugt, være certificeret bæredygtige. Nogle materialer er bæredygtige, fordi de er genanvendte, andre fordi de er produceret på en ansvarlig måde. Det er vigtigt, at materialerne til dit lingeri er produceret uden kemikalier og miljø- og sundhedsskadelige stoffer. Det er ikke i øvrigt kun godt for miljøet, men også for din hud og det gør tøjet nemt at genanvende, når du er færdig med det. Endelig kan du se på, hvordan varerne er kommet til Danmark. Der bliver skrevet meget om, at vi skal flyve mindre, når vi tager på ferie, så det giver mening at se på transportformen. Det gør en stor forskel, om dit nye lingeri er sejlet hertil eller har været en tur ombord på en flyver.

Mere end miljøvenligt

Miljø er ikke det eneste, du kan støtte gennem dine indkøb. Du kan også se på, om det lingeri, du har forelsket dig i, er vegansk og dermed ikke har involveret dyr overhovedet. Det er klart, at sådan noget som uld ikke er vegansk, men du kan godt elske uld og dyr på én gang. Lige præcist når det kommer til uld, kan man nemlig med fordel genanvende det og forvandle islændersweatre til uldne undertrøjer. Hvis ulden er genanvendt, er der ikke nogen får, der er blevet skamklippet i processen. Og så kan du sikre dig, at den virksomhed, du køber hos, også er socialt ansvarlig.

Tjek certifikaterne

Det betyder for eksempel, at de ansatte på fabrikkerne, der laver dit lingeri, får en ordentlig løn og at de arbejder under rimelige vilkår. Rimelige vilkår er for eksempel at blive beskyttet mod at arbejde med farlige kemikalier. Tøjproduktion har desværre et blakket ry, når det kommer til arbejdernes vilkår, så når du finder et mærke eller en butik, der er socialt ansvarlig, så hold fast i dem. Der er forskellige anerkendte certifikater, der kan fortælle både om en virksomhed er miljøvenlig og om den er socialt ansvarlig, så det er ikke svært at tjekke. Endelig kan det være interessant – især nu, der er tale om bæredygtigt lingeri – at se på, om produktionen støtter udsatte kvinder.

Kommentarer lukket til Drop bøffen, køb en BH og verden til et bedre sted