Studenterpynt
Inspiration

En populær skik for studerende er “morgenmad” eller morgenmad. Det består typisk af en række forskellige slags brød, oste, pålæg, frugt og grøntsager – en let, men mættende start på dagen. En anden traditionel aktivitet er “hygge” eller hyggelig tid med venner og familie derhjemme. Det kan være alt fra at spille brætspil sammen til blot at slappe af og snakke over te og snacks. Ved at lære den danske kultur gennem disse aktiviteter kan de studerende få endnu mere ud af deres studieophold i Danmark! Desuden er fejring af vigtige milepæle såsom fødselsdage eller eksamen en anden måde, hvorpå danske studerende kan lære om deres lands kultur. Til dimissionen bærer den studerende sin akademiske kjole, som formelt kaldes “fulgte kjole” eller “den fulde kjole” på dansk. Den kan bæres med enten en hue eller en hat, afhængigt af institutionen og begivenheden. Ved at fejre disse milepæle lærer de studerende mere om deres eget land og bliver en del af dets rige kulturarv.

I det hele taget kan de studerende ved at deltage i danske traditioner som dem, der er beskrevet ovenfor, få en endnu dybere forståelse af den danske kultur under deres studier i Danmark.

Dimission er en fest for de nyuddannede studerende i Danmark

Traditionelt markerer de danske dimittender denne begivenhed med flere unikke aktiviteter, der skal bringe held og lykke. Disse traditioner omfatter bl.a. at bære særligt tøj, spise bestemte fødevarer og deltage i sociale sammenkomster – Find studenterpynt her.

Den mest populære tradition blandt dimittender er den ceremonielle påtagning af den såkaldte “graduation cap”. Denne farverige hat er forsynet med både den studerendes initialer og eksamensår samt symboler eller dekorationer i forbindelse med hans eller hendes akademiske område. På dagen for deres eksamensceremoni bærer alle studerende disse huer for at anerkende og fejre deres uddannelsesmæssige resultater.

Ud over at bære særlige huer deltager de danske dimittender også i traditionelle måltider, som menes at bringe dem held og lykke. Disse måltider består typisk af retter som kogt torsk og kartofler eller stegt fisk med citronsaft og persille. Til dessert serveres der ofte en mørk kage på basis af creme fraiche, kendt som “brunekage”.

Endelig deltager dimittender i Danmark normalt i sociale sammenkomster efter deres eksamensceremoni for yderligere at fejre deres succeser. Disse fester er en lejlighed for de studerende til at mødes og nyde hinandens selskab, mens de fejrer deres uddannelsesmæssige resultater. Som en del af denne sammenkomst giver gæsterne ofte gaver til dimittenderne som anerkendelse af alt det, de har opnået.

Disse traditionelle danske fester er en unik måde for dimittenderne at fejre deres succes på og markere en ny begyndelse. Ved at følge disse gamle skikke kan dimittenderne at skabe særlige minder, som de kan værdsætte hele livet. I sidste ende kan disse traditioner bringe glæde og held og lykke til nyuddannede studerende i Danmark.

Kommentarer lukket til Kulturen i Danmark er unik, og nogle af dens traditioner er særligt relevante for studerende